Et dyk ned i håndstand som kunstform

6 timers håndstand på 2 dage!

I den seneste weekend har jeg dykket helt ned i detaljerne når det kommer til håndstand. Jeg har arbejdet med håndstand i i alt 6 timer over 2 dage! Det kan helt bestemt mærkes i skuldre, arme og sjovt nok også mine ben! Den super erfarne og dygtige håndbalancør Yuval Ayalon var nemlig en tur forbi Danmark. Så hans workshop var et must! Yuval kalder håndstanden en kunstform. Når man dykker ned i det, virker det som om, der aldrig holder op med at være nye ting man kan udforske og lære, når det kommer til håndstand.

Jeg er fuldstændig udmattet, men sidder alligevel med en lykkefølelse i kroppen, efter at have brugt en masse tid på mine hænder de seneste to dage. Men hvorfor er det egentlig vi står på hænder? For mig er der et par forskellige årsager til det. Ikke nok med at det føles som at lege, at stå på hænder og få lov til at føle sig vægtløs i benene og vende på hovedet. Men så kræver det også en ret stor mængde fokus. En mængde fokus, der gør at man ikke har tid til at tænke på andet. Jeg er helt og aldeles fokuseret og i nuet når jeg prøver at balancere i en håndstand. Så for mig kan håndstanden faktisk blive en meditationform, fordi den tvinger mig til at være fuldstændig til stede i øjeblikket for at undgå at miste balancen.

Yuval guiding Camilla to fall safely out of a handstand
The bail out method – Her lærer jeg hvordan man falder sikkert ud af håndstand, hvis man får overbalance.

Håndstand som meditation

Jeg tror i hvert fald, at det håndstand og andre nye udfordringer (f.eks andre stillinger i yogaen) kan, er at give os så meget at fokusere på, at vi slet ikke har tid til bekymring, planlægning eller tilfældige tankestrømme mens vi udfører dem. Indtil håndstand altså bliver for “nemt”, men så er der jo altid en-armede håndstande og en masse andre advancerede øvelser man kan udforske. Øvelser der igen kan fastholde en i nuet. 😛 Det tror jeg simpelthen man bliver et gladere menneske af, at lege og at rydde ud i sine tanker og være fuldstændig til stede i nuet, så ofte som overhoved muligt. Om man så gør det ved at stå på hænder, dyrke yoga eller på en anden måde, så har det den samme effekt.

Hovedpointen i det jeg lærte i weekenden

Hvis jeg skal opsummere hovedpointen jeg lærte i løbet af weekenden, så er det at håndstanden er sådan en slags færdighed, der kræver at man arbejder med den nærmest dagligt for rigtigt at få det ind under huden og mærke fremskridt. Hellere øve i kort tid af gangen fordelt ud over flere ugedage end en gang i længere tid. Det tager nemlig tid for kroppen at omstille sig på den nye aktivitet/det nye bevægelsesmønster. Hvis man kun træner en gang om ugen, så tager det bare meget længere tid for omstillingen at ske!

Og den pointe er jo faktisk en, der kan overføres på så mange andre ting her i livet! F.eks. når man skal lære at spille et nyt instrument eller at tale et nyt sprog. I håndstand minimerer man også risikoen for at skade sine skuldre og håndled ved langsomt at opbygge styrke. På den måde overbruger man ikke de pågældende muskler og led ved at øve sig sjældent og for længe ad gangen.

 

Min personlige håndstandstræning

Mine egne evner med håndstand har nærmest stået stille i 2 år indtil for nyligt. Den seneste måneds tid har jeg valgt at bruge meget mere tid på at stå på hænder. Bare 10-20 minutter 3-6 gange om ugen og det kan virkelig mærkes! Hvis du følger mig på instagram, så har du måske set at jeg i mandags holdt min hidtil længste frie håndstand – 25 sekunder! Min balance er også blevet forbedret nok til at jeg nu kan lege med forskellige ben-positioner i håndstanden (på de gode dage 😉 ).

Jeg vil virkelig gerne fortsætte udviklingen. Mit mål for den næste måneds tid er. at jeg kan få øvet håndstand i hvert fald 20 minutter 3-5 gange om ugen.

Ting jeg gerne vil arbejde med:

  • Indgangen til håndstand – øve at sparke op i håndstand. Jeg håber på at opnå en højere succesrate for hvor ofte jeg kan sparke op og finde balancen i første forsøg.
  • Lange hold i fri håndstand – være på hænderne i længere tid for at arbejde med balancen og udholdenheden.
  • Udgangen fra håndstand – at bygge styrke til en dag at stemme op til håndstand fra en stående foroverbøjning (press handstand). Dette prøver jeg at øve ved at lave en masse kompressionsstyrke drills.

Det blev vist en lang og en anelse teknisk tankestrøm om håndstand. Jeg håber at du fik et eller andet ud af at læse det, hvis du nåede helt hertil. 😃 God mandag herfra! Hvad er dit forhold til håndstand? Efterlad gerne en kommentar nedenfor!

xx

Related Posts

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *