15 ting jeg har lært i løbet af min første måned som ny yogalærer

Det kan være super svært at navigere i at undervise timer som helt ny yogalærer. Der er ikke andet at gøre end at springe ud i det og give det sit bedste forsøg. …Og vende sig til tanken om, at man ikke kommer til at være verdensmester til det, de første mange gange man underviser.

Her efter min første måned som yogalærer, har jeg begået pinligt mange fejl. Men jeg tror at jeg (forhåbentlig) i det mindste, har lært en hel masse af dem. Det her indlæg skrev næsten sig selv, fordi der var så mange fejl at tage af (hihi)!

Derfor deler jeg de tips og tricks, jeg har erfaret på den hårde måde her i indlægget. Forhåbentligt kan du tage noget værdifuldt med herfra, hvis du er ny lærer!

Two hands rolling up a yoga mat

1 – Hellere for let end for svært!

Som ny lærer kan det være super svært at forudse, hvordan den sekvens man har tænkt sig at undervise bliver modtaget. Jeg havde i hvert fald en dårlig fornemmelse for niveauet af mine sekvenser, de første gange jeg underviste. Derfor endte jeg med at skyde langt over målet et par gange.

Forskellige aspekter af yogaen er jo svære for forskellige mennesker! For nogle ligger det at være smidig naturligt til dem. Nogle andre har naturligt god balance, og nogle helt tredje er stærke. Timen bliver en langt bedre oplevelse for alle, hvis man minder sig selv om, at alle ikke starter fra det samme udgangspunkt. På den måde har man ingen forventninger til de elever, der er dukket op på den pågældende dag. Man kan som lærer derfor justere niveauet efter elevernes niveau og behov den pågældende dag.

Det har været en rigtig god taktik for mig, at forberede en sekvens, der er i den lette ende af spektret både ift. smidighed, balance og styrke. Når jeg så underviser, holder jeg øje med hvordan de forskellige stillinger bliver modtaget hos eleverne. Hvis det virker til at det er rigeligt, fortsætter jeg med den forberedte sekvens. Hvis det ser ud til, de godt kunne bruge lidt mere udfordring, så fletter jeg et par ekstra stillinger/små sekvenser ind i timen. Så kan jeg møde dem på det niveau de er. På den måde får flertallet en god oplevelse til timen!

2 – Back to Basics

Jeg begik den fejl i starten, at jeg troede der skulle være noget udfordrende, kreativt, unikt og nyt i hver time. Hvilken der i og for sig måske heller ikke er noget galt i. Men som med alt andet her i livet, handler det om at finde en balance.

Det kan være super demotiverende som deltager, at blive instrueret i noget, som man bare overhoved ikke føler ens krop er i stand til. Eller noget som måske går ALT for hurtigt, til at man kan nå at være ordentligt med, fordi det er helt nyt for en. Især hvis det ikke kun handler om et enkelt tilfælde, men er ens oplevelse igennem størstedelen af timen.

Så bliver yoga lige pludselig en stressende oplevelse, hvor man glemmer alt om sit åndedræt, i stedet for en beroligende oplevelse, hvor man er i kontakt med sig selv og sit åndedræt. Det kan jo også være rart, at en del af timen indeholder noget man har prøvet før. Så har man langt større overskud til at fokusere på sit åndedræt. Overskud til at lytte efter de små signaler ens krop sender en i stillingerne. På den måde presser man ikke sig selv over grænsen, men har derimod tid til at mærke efter og opnå bedre kropsbevidsthed.

Personligt har jeg erfaret, at den bedste måde at bruge sin energi på som ny yogalærer, er at guide de fundamentale stillinger og overgange (f.eks. solhilsner) en hulens masse gange! På den måde bliver de til en del af ens mentale yogabibliotek af sekvenser, som man kan bruge i fremtidige situationer. Det kan være at man i fremtiden glemmer sin sekvens. Det kan være man har en masse tid tilovers fordi man har forberedt for lidt, eller har brug for at justere niveauet en tand ned. Lige meget hvad det handler om, så er solhilsnerne og andre basissekvenser bare guld værd at have på rygraden. Så man kan bruge dem, når man som lærer står i en situation, hvor man bliver nødt til at improvisere.

I starten kan det altså blive lige kreativt nok, fordi man bare ikke har et mentalt yogabibliotek af sekvenser at falde tilbage på, hvis man glemmer noget (hvilket jeg gjorde). Eller også er man bare ikke øvet nok i at guide overgangene mellem stillingerne på en pædagogisk måde. Især ikke, hvis man hver gang, giver sig i kast med noget sindssygt nytænkende og kreativt (hvilket jeg også prøvede på). Derfor kan jeg virkelig anbefale, at man fokuserer på at opbygge et godt mentalt yogabibliotek og bliver dygtig til at instruere de basale ting. Derefter kan man kaste om sig med kreative sekvenser og unikke overgange mellem stillingerne 😉

3 – Du behøver ikke tale hele tiden

I starten troede jeg, at jeg SKULLE tale hele tiden. Det der tomrum inde imellem mine sætninger skræmte mig lidt. Jeg gjorde alt for at fylde det ud, selvom jeg måske ikke havde noget nyt eller værdifuldt at sige. Jeg var bange for deltagerne på mine hold, ville tro jeg havde glemt dem i stillingerne, hvis jeg ikke udfyldte tavsheden HELE TIDEN.

Sådan er det altså ikke. Nogle gange kan det være godt at give et par øjeblikkes tavshed. Så har deltagerne tid til bare at lytte til deres eget åndedræt eller nyde musikken. Man behøver heller ikke at tale hele Savasana (hvilestillingen til sidst) igennem. Som elev kan det også være en rigtig rar oplevelse, at få lov til at være sig selv med sit åndedræt og sine tanker en gang imellem. Yogaen skal ikke høres, den skal føles. Så giv dine elever plads til at føle, hvad der foregår i deres krop.

4 – Lyt din spilleliste igennem inden timen (hvis du vælger at have musik til dine timer)

De første par gange jeg underviste, brugte jeg en spilleliste jeg havde fundet på Spotify. Den hed Yoga & Meditation. Det lyder da meget passende, ikke? Men på listen var der 60 sange og min spotify var sat til Shuffle (ikke helt gennemtænkt af mig). Det betød at den passede super godt til første time jeg afprøvede den på. De næste par gange var mindre heldige dog. Den spillede nogle sange, der lød rimelig dystre til tider. Andre gang var der nogle alt for rolige sange i løbet af hovedflowet, som jo er der hvor timen peaker i tempo og niveau. Den satte derfor slet ikke den stemning, jeg stilede efter til mine timer. Derudover kom der nogle gange nogle vildt mærkelige sange på under Savasana, som slet ikke passede ind.

Jeg har nu fået lavet et par spillelister som passer meget bedre til mine timer (og lært at slå Shuffle fra 😛 ). I begyndelse af listen er der rolig musik uden lyrik. Så kan eleverne bedre lige lande på måtten og høre deres egen vejrtrækning. I midten er der noget lidt mere oppe i tempo, når det er flow timerne (i hatha timerne er det fortsat forholdsvis roligt). De sidste 10 minutter af spillelisterne er altid rolige igen uden lyrik. Så kan energien i rummet få lov at dale lidt under nedkølingen og den sidste stilling, Savasana.

Dine musikvalg er derfor mega vigtige til en yogatime. De sætter nemlig stemningen til timerne. De kan løfte energiniveauet og motivere folk til at yde deres bedste, hvis valgt rigtigt. Musikken kan dog også forstyrre folks koncentration. Den kan få deres opmærksomhed ud i rummet i stedet for ind i kroppen, hvis den er for høj eller upassende. Find ud af hvilken stemning, du stiler efter til dine timer og lav en spilleliste, der stemmer overens med dine ønsker. Og så skal nogle musikvalg måske tones lidt ned, da det trods alt er yoga. Hård rap eller metal har bare ikke en lige så stor fanskare til en yogatime, som noget lidt mere nedtonet musik.

Det skal også lige siges, at en yogatime sagtens kan foregå helt uden musik. Nogle lærere foretrækker klart at være fri. Så har eleverne endnu bedre mulighed for at lytte til deres egen vejrtrækning igennem timen. Det er helt klart en smagssag!

5 – Du kan ikke tilpasse timen til alles behov og ønsker

Husk at dine timer ikke kommer til at være absolut alles kop te. Det er 100% okay og har ikke noget med dig at gøre! Der findes så mange forskellige mennesker, at du simpelthen ikke i en og samme time, kan opfylde hver og ens behov. Folk kommer ind ad døren med forskellige behov og udgangspunkter. Forskellige præferencer til timen og undervisningen og i vidt forskelligt humør. Derfor kan du ikke ramme alle med din undervisningsstil. Nogle dage har eleverne også bare en off-dag, hvor yogaen måske får alle deres frustrationer op til overfladen. Igen har det intet med dig at gøre.

Derfor kan jeg kun anbefale, at du prøver at finde din egen stemme som lærer. Hvordan underviser du, de gange hvor du bare nyder det allermest? Find hen mod det sted så ofte som muligt, selvom det kan være nødvendigt at gå lidt på kompromis nogle gange. Så din undervisningsstil kan være i overensstemmelse med den type elever, der dukker op OG med dig selv og dine ønsker på samme tid.

I sidste ende, så vil de elever, der synes godt om din undervisningsstil, blive ved med at komme til dine timer. Dem der ikke ræsonnerer med dine timer, vil finde en anden underviser de ræsonnerer med. Mind dig selv om at det er win-win for alle parter. Det kan jo også være med til at ødelægge stemningen til dine timer, hvis der er nogen til stede, der overhoved ikke har lyst til at være der.

Og meget relateret til det jeg lige har talt om, er næste punkt:

6 – Du tiltrækker den energi du udstråler (husk at være dig selv!)

Da jeg begyndte at undervise i yoga, overraskede det mig, hvor lidt anerkendelse man fik som lærer. Man går ind i et rum og guider folk gennem nogle yogastillinger i en time til to. Så går folk ud, nogle smiler måske på vejen ud og siger tak. Men i løbet af hele timen, får du ingen energi igen. Troede jeg.

Det er her, at en virkelig vigtig pointe kommer ind – du tiltrækker den energi, du udstråler. Da jeg var ny yogalærer, var jeg så nervøs, at jeg nok havde begravet mine personlighed dybt nede. Jeg turde ikke helt at være mig selv, fordi det hele var så nyt.

Derfor lavede jeg aldrig jokes og jeg grinede ikke af mig selv, hvis jeg snublede over ordene eller sagde noget sludder til mine timer. Jeg smilede kun til eleverne efter timen var slut, når mit arbejde var overstået.

Når jeg tænker tilbage på det, så skabte jeg ikke et rum for mine elever, hvor der var plads til at grine og fejle. Som ellers var det, jeg ønskede, at mine timer skulle give!

Ens elever bliver et spejl på en selv som lærer. Den energi man sætter til sine timer som underviser, er den energi, der kommer til at være i rummet. Ja, folk er fokuserede til en yogatime. De smiler bestemt ikke non-stop. Men som lærer kan du kultivere den stemning du ønsker, ved at være det gode eksempel dine elever kan følge.

Relateret til det, kunne jeg godt have haft brug for at blive mindet om bare at være fuldkommen mig selv, da jeg startede med at undervise. Hvad end det så må betyde! Vær dig selv på trods af, at det kan være mega svært, når alt er nyt og når man føler man skal præstere foran en masse mennesker.

I dag har jeg lært, at smile mere til eleverne i løbet af timen, lave jokes og være selvironisk, når jeg siger noget sludder. For mig, er det sjovt at undervise, når jeg kan være mig selv, præcis lige så menneskelig som jeg er. Når jeg kan fejle og skabe et rum, hvor det også er okay for mine elever at være menneskelige og fejle. Kultiver den stemning, du ønsker at have til dine timer og vigtigst at alt, vær dig selv!

7 – Vær omstillingsparat

Som jeg tidligere har nævnt, kan det være en stor hjælp, at have et mentalt yogabibliotek af sekvenser. Med det mener jeg nogle sekvenser, som man med sikkerhed, kan finde ud af at guide folk godt og trygt igennem. Så man har dem, hvis nu alt andet fejler.

Det kan nemlig være et vigtigt værktøj, at kunne falde tilbage på. F.eks. hvis man kan mærke, at det man har forberedt til sin time, slet ikke er i øjenhøjde for de elever, der er dukket op til timen.

Jeg har selv lært på den hårde måde, at det bedste man kan gøre som yogalærer, er at være omstillingsparat! Jeg har nemlig prøvet at forberede en time, der var alt for svær for nogle af eleverne.

Hold øje med dine elever og mærk efter om det du underviser, bliver modtaget godt. Vær klar til at tage din time i en anden retning, hvis det ikke gør. Nogle gange kan det være, man har forberedt noget, der er for svært. Det kan også være for nemt, eller bare ikke ramme ens elever i det humør og den tilstand de er i, på den pågældende dag. Man kan prøve at presse det igennem alligevel. Det er dog min erfaring, at det bliver en langt bedre time for eleverne og en selv, hvis man er klar på at tage timen i en helt anden retning.

Og her kan det være helt okay lige at spørge, hvis man er i tvivl. F.eks. give muligheder: “Er i klar på at vi leger lidt videre med bagoverbøjninger eller skal vi ____?”. Et konkret spørgsmål kan tit være nok til, at eleverne føler de får lidt medbestemmelse, hvis man har kunnet mærke, at ens time ikke lige ramte deres behov fra start af.

a woman doing the yoga pose childs pose on a pink yoga mat

8 – Bliv ved med selv at lære og tage elevrollen

Det at være elev sideløbende med at være underviser, synes jeg personligt er mega vigtigt! Ikke nok med at det giver muligheden for, at udvikle sin egen praksis. Det minder os også om, hvilke kvaliteter vi selv søger i vores undervisere. Det kan derfor være en kæmpe inspirationskilde at blive ved med at gå til timer selv.

Det være svært at finde inspiration til hver eneste time selv, især i starten. Det er helt okay, at lade sig inspirere af andre lærere. Det er også helt okay at afprøve nogle af deres idéer i sine egne timer. Man kan lære rigtig meget af det. Det kan også være en hjælp til efterhånden at spore sig ind på, hvordan man selv ønsker at undervise.

Så shop lidt rundt, prøv nogle nye undervisere af. Måske også nogle nye yoga stilarter. Efterhånden finder du nogle undervisere, der ræsonnerer med dig. Sug alle deres bedste tricks, vendinger, sekvenser til dig som inspiration. De yogatimer, der ikke lige er din kop te, kan også lære dig noget. Nemlig hvilke retninger du ikke har lyst til at tage din timer i. Det er også rigtig brugbart at finde ud af.

At afprøve og lære nye ting kan hjælpe os med konstant at udvikle os som undervisere. På den måde undgår vi at brænde ud og løbe tør for inspiration til vores egne timer. Det sporer os også ind på hvilken stemme, vi gerne selv vil have som underviser. Og det er jo en ting, der ændrer sig med tiden. Ved jævnligt opsøge inspiration fra andre yogalærere, kan vi finde ind på rette spor igen, hvis vi er kommet lidt på afveje eller gået i stå.

Prioritering er også rigtig vigtigt, når det kommer til det her punkt. De tidspunkter du normalt ville tage timer, er nu højst sandsynligt de tidspunkter du selv underviser. Det kræver derfor, at man er villig til at presse dem ind på et andet tidspunkt i løbet af ens uge.

9 – Glem ikke din egen praksis

Din egen praksis. Er det ikke netop derfor du er endt i jobbet som yogalærer? Fordi du elsker at dyrke yoga? Fordi du har mærket, hvor meget yoga kan ændre ens liv til det bedre og du nu vil formidle det videre til andre? Det er i hvert fald nogle spørgsmål jeg selv kan nikke ja til.

Jeg kom til at forsømme min egen hjemmepraksis helt, de første par uger jeg underviste. Og det tog faktisk en masse af undervisningsglæden ud af min undervisning. Min undervisning blev en byrde, der stjal energi fra min egen praksis. Min egen praksis, som er mit eget rum til at finde glæden ved yoga, komme i kontakt med mig selv og lege og udfordre mig selv. Hvis jeg ikke selv dyrkede yoga og oplevede alle de gode ting, der kommer med den på egen krop, hvordan skulle jeg så kunne formidle det videre til mine elever?

Som yogalærer er vores krop jo vores laboratorium. Det er den man eksperimenterer med. Den man afprøver nye ting af på. Den vi drager alt det sanselige fra. Det er aftrykket stillingerne har efterladt på vores egen krop, vi bruger til at formidle stillingerne videre. Så vi kan forklare hvordan stillingerne skal opleves, føles, sanses i kroppen, da vi selv har udført stillingerne og mærket det på egen krop.

Din egen praksis er den erfaring du trækker på i dine timer. Det er de ting du har mærket på egen krop, som du bedst kan formidle videre til andre. I hvert fald efter min mening. Din egen praksis er også en inspirationskilde til din undervisning. Hvis den har betydning for dig, så prioriter den.

10 – Tal tydeligt og højt

Hvis jeg kommer til at tvivle lidt på mig selv eller tænker at jeg siger noget overflødigt, som folk sikkert ikke vil høre på, så sænker jeg stemmen. Det får mine elever til at bruge unødig energi på at lytte rigtigt godt efter. Energi de i stedet burde bruge på at være til stede i deres egen krop og deres egen oplevelse. Det kan virkelig også skabe meget forvirring til en time, hvis de forreste er med på hvad man laver, fordi de kan høre det, mens de bagerste rækker er helt bagud.

Jeg skal stadig minde mig selv om at tale højt og tydeligt jævnligt i løbet af mine timer. Det gør altså også bare noget ved stemningen, hvis man som lærer er en lille bange mus, som eleverne næsten ikke kan høre. Så tal højt!

11 – Yoga er mere end de fysiske stillinger

Yoga filosofien har 8 forskellige grene. Hvis vi kun underviser asana (fysiske stillinger), kan vi så overhoved kalde os yogalærere? Eller burde vi bare kalde os selv for asanalærere?

Lad de dele af yogafilosofien, som du føler ræsonnerer med dig, sive ind i dine timer. På den måde giver du dine elever en mere nuanceret oplevelse af yogaen. Yoga har meget andet at byde på end kun de fysiske stillinger. Hvis du deler de andre sider af yoga, lærer eleverne rent faktisk noget nyt til dine timer. Der er så meget information og inspiration at trække fra de andre grene af yoga. Det giver en mere fuldendt oplevelse af yogaen, hvis man deler den i sin helhed.

Personligt kan jeg godt lide at tilføje nogle vejrtrækningsøvelser til mine timer (pranayama den 4. gren af yoga) og meditationsøvelser (som egentlig dækker over både pratyahara, dharana og dhyana, 5.-7. gren). Derudover kan roen i Savasana være et rigtigt fint tidspunkt, at tale om de etiske råd/moralske retningslinjer i yogaen (yama og niyama, 1. og 2. gren) på en hverdagsrelateret måde. Sæt dem ind i en kontekst, der giver mening i et helt almindeligt hverdagsliv. Så kan dine elever drage håndgribelig information og inspiration fra dem. På den måde kan de måske bruge nogle af budskaberne derfra til at finde mere ro og tilfredshed i deres egen hverdag.

12 – Tilbyd variationer

En ting, der kan gøre dine timer spændende for et større spænd af elever på forskellige niveauer, er at tilbyde forskellige muligheder og variationer af stillingerne! Den måde du gør det på, er altafgørende. Dine elever kan enten gå fra dine timer med en følelse af tilfredsstillelse og opfyldelse eller nedslåethed og modløshed.

Hvis man foreslår den sværeste variation først og efterfulgt af “og hvis du ikke kan gøre ___, kan du gøre ___ i stedet”, kan time blive en dårlig oplevelse for de fleste. Hvis variationerne bliver leveret sådan, kommer den lette variation kommer hurtigt til at føles som et kompromis i stedet for en bedrift i sig selv.

Start med at guide folk ind i den letteste variation. På den måde bliver det udgangspunktet. Eleverne kan føle, at de har fuldført det de skulle, uden at de behøver at gå videre til 2. mulighed, som slet ikke passer til deres behov den dag. Den mængde udfordring man er klar på kan jo også ændre sig fra dag til dag.

Dit sprogbrug som yogalærer har stor betydning for dine elever

En relateret ting til det, er at bruge et sprog, der ikke opsætter urealistiske forventninger til ens elever. Det have stor betydning for de følelser, vi kultiverer i vores elever, hvilket sprog vi bruger som lærer.

Tag eksemplet hvor man tilbyder flere variationer af en stilling. Forskellen på at sige “hvis du er endnu dygtigere/mere øvet/smidig/stærk, kan du prøve anden variation” og “hvis du mangler mere udfordring/stimulering/intensitet, kan du prøve anden variation”.

Det første udsagn opsætter en forventning om at mere avanceret er bedre. Det vender fokus hen på det ydre – hvordan stillingerne skal se ud. Det andet udsagn er bygget på, hvordan det skal føles i kroppen. Det vender fokus indad, så eleverne mærker efter. Kan du se forskellen?

Jeg går meget ind for at vores sprog skal kultivere den funktionelle tilgang til yogaen frem for den æstetiske tilgang. Den æstetiske tilgang til yogaen, kan i hvert fald hurtigt få eleverne til at stille krav til hvordan deres krop skal se ud i stillingerne. Det kan føre til dårlig selvtillid til yoga, hvis kroppen ikke opfylder de forventninger og kan føre eleverne til at presse deres krop til at ligne noget bestemt i stillingerne, som kan føre til skader. Det fjerner i hvert fald helt det helende element at yoga, hvor vi bliver mere i et med os selv, fordi vi lytter til vores krop og har et indadvendt fokus.

13 – Hvad skal eleverne før og efter time

Husk at tænke kontekst ind i dine timer. Er det en morgentime? Start lidt langsommere, så folk ikke bliver helt stressede af, at komme søvnige til yoga og blive tyret gennem en hård sekvens fra første sekund de træder på måtten. Er det en sen aftentime? Sørg for dine elever er afslappede når timen slutter.

Dybe bagoverbøjninger er meget energigivende og stimulerende. Hvis du slutter timen af med dem, kan være dine elever får rigtig svært ved at falde i søvn til normal tid samme aften. I det tilfælde kunne det være en god idé at lave bagoverbøjninger midt i timen, så der er tid til at lave nogle modstræk og noget mere beroligende til slut i timen.

14 – Bevæg dig!

Det her er virkelig en jeg stadig skal minde mig selv om rigtig ofte. Lad være med at være klistret til din egen plads/måtte, bevæg dig. Måtten er ikke en magnet og heller ikke klistret, så lad være med at stå klistret fast på den! Bevæg dig rundt i lokalet, det gør timerne langt mere dynamiske og er vigtigt både for dig og dine elever.

Når du bliver på din egen lille måtteø misser du en chance for at skabe en forbindelse med dine elever og nå rundt til alle. Du kan bedre lægge mærke til dine elever, hvis du går rundt i løbet af timen. Lægge mærke til om de udfører stillingerne forkert, så du kan give de rette cues, lægge mærke til om de har brug for et alternativ eller en blok, lægge mærke til om de skal have en blid justering og hjælp i nogle af stillingerne.

Derudover fjerner det fokus fra dig. Hvis du bevæger dig rundt inviterer det eleverne til at tage blikket fra dig og i stedet tune in til deres egen praksis.

15 – Øvelse gør mester

Denne her giver vist sig selv. Men hvis du føler, du ikke er forberedt nok når du går ind og underviser en time, eller bare vil blive bedre, så øv dig derhjemme. Guide dig selv ind i stillingerne og overgange imellem dem. Tal det igennem for dig selv. Film dig selv gøre det og se det bagefter og hør hvordan du forklarer det og om du kan sige og demonstrere øvelserne på en mere logisk eller pædagogisk måde.

Guide nogle venner/familie igennem en yogatime – nogen der rent faktisk tør fortælle dig den ubeskårne sandhed. Om det går for hurtigt/langsomt, toneleje, forklaringerne giver mening, hele stemningen du skaber. Man bliver kun bedre ved at øve sig og blive ved med at justere til.


Dyrker du yoga og har overvejet hvilke kvaliteter du søger i en yogalærer? Eller er du yogalærer selv eller overvejer at blive det? Jeg vil super gerne høre fra dig! Efterlad en kommentar nedenfor 🙂

Related Posts

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Super indlæg!! – så meget jeg kan genkende, og erfaringer jeg også har gjort 🙂 Glæder mig især til at blive endnu bedre til at komme væk fra egen måtte, samt dele ud af yogafilosofien. Øvelse GØR mester! 🙂

    • Tusind tak for din kommentar Bolette!
      Det er faktisk lige de 2 ting, jeg selv øver mig i, at blive bedre til lige for tiden 😀